הכנה לראיון עבודה

שאלות נפוצות בראיון עבודה

שאלות נפוצות בראיון עבודה

1. ספר/י על עצמך.
כמעט כל ריאיון יתחיל בשאלה פתוחה זו. כדאי להקדיש זמן לתכנן מראש כיצד תבנו את המילים הראשונות בריאיון, שכן הן עשויות להיות קריטיות להמשך. קחו בחשבון שאם בתחילת היום תיעדתם את קורות חייכם במחשב, המראיין יישב כשהתיאור שכתבתם נמצא ברשותו, ולכן הקפידו על תיאום בין מה שכתבתם למה שתעלו בראיון.
עשה: ספרו על גילכם ,מצבכם המשפחתי ,השכלתכם הרלוונטית ועל תפקידים רלוונטיים שמילאתם, תוך פירוט תחומי אחריותכם. הכינו מראש תשובות כלליות והיו מוכנים להפסקות ולשאלות ביניים.
אל תעשה: אל תגמגמו ,אל תשאלו: "מה אתה רוצה לדעת,"? אל תדברו ארוכות מדי אך גם אל תחסכו במילים.

ייתכן שגם לאחר שאלה זו תידרשו להמשיך ולספר על עצמכם באופן חופשי. ספרו כרונולוגית על התפקידים שמילאתם, מה היו תחומי האחריות שלכם ומדוע עזבתם והמשכתם לתפקיד הבא .
דוגמה למענה רצוי לשאלה כזו: "שמי ירדן רווה, ואני בת 31. יש לי תואר ראשון בכלכלה מאוניברסיטת תל אביב ותואר שני במנהל עסקים מהאוניברסיטה העברית. בחמש השנים האחרונות עבדתי בחברת "אינטל" ככלכלנית ומנהלת פרויקטים, כך שמעבר לעבודתי השוטפת על הדוחות הכספיים של החברה גם ניהלתי צוות של 18 עובדים. אני מתגוררת בתל אביב ונשואה באושר לגיא.

2. ציינ/י שתי תכונות חיוביות ושתי תכונות שליליות שלך.
עשה: חשבו רגע וענו באופן ממוקד בהתאם לתפקיד אליו אתם מתמיינים. תכונות חיוביות אפשריות: אחראי, חברותי, חרוץ, מסור, נאמן, מסודר, גמיש. תכונות שליליות אפשריות: ביקורתי, עקשן, חשדן, רגיש.
אל תעשה: אל תפרטו יתר על המידה את כל תכונותיכם השליליות, והימנעו מלשבח את עצמכם ללא הרף.

3. איך שמעת על התפקיד הזה?
עשה: נצלו את השאלה להפגין את הידע שלכם על החברה ולהראות למעסיקים עד כמה אתם רציניים ומעוניינים במשרה. בין אם הגעתם למשרה דרך חברים משותפים ובין אם הגעתם אליה דרך מודעה בעיתון או באינטרנט, הסבירו על העבודה היסודית שביצעתם בחיפושכם ותארו מדוע חשבתם שהמשרה תתאים לכישורכם.
אל תעשה: אל תענו בלקוניות ואל תסתפקו באזכור מקור המידע. כדאי לפרט מדוע דווקא משרה זו לכדה את עינכם.

4. מדוע את/ה מעוניינ/ת דווקא בתפקיד הזה?
עשה: הדגישו את ההתאמה בין התפקיד לכישוריכם, דברו על מיצוי הפוטנציאל הגלום בכם ,וציינו כי אתם חושבים שתבצעו את התפקיד על הצד הטוב ביותר. זו הזדמנות להפגין את הידע שצברתם על התפקיד.
אל תעשה: אל תזכירו את התפקיד הקודם שלכם ואל תאמרו כי הסיבה לרצונכם לזכות בתפקיד היא תנאים סוציאליים או שעות עבודה נוחות .

5. מדוע את/ה מעוניינ/ת לעבוד דווקא בחברה הזו?
עשה: זו ההזדמנות שלכם להפגין את הידע שצברתם על החברה: דברו על חזון החברה, על פועלה והישגיה ועל האופן שבו אתם רואים את עצמכם משתלבים בה.
אל תעשה: אל תזכירו נושאים כמו תנאים סוציאליים או מיקום הסניף ונוחות ההגעה לעבודה.

וריאציה אחרת של שאלה זו יכולה להיות: "מה אתה יודע עלינו?" גם במקרה הזה יש להפגין את הידע שצברתם על החברה) זכרו להתכונן לכך מראש!(, אך חשוב שלא לגרום למידע להישמע מדוקלם או רובוטי. במקום, ספרו על השנה בה נוסדה החברה, על תחומי הפעילויות העיקריים שלה ובפרט על אלו הרלוונטיים לתפקיד בו אתם מעוניינים. דברו על הישגים בולטים של החברה ,על פריסתה בארץ ובעולם, על חזונה ועל הסיבה שבגינה אתם מעוניינים לעבוד בה.

6. תנ/י דוגמה למצב בו התמודדת עם מצב מורכב במקום עבודתך הקודם.
עשה: דברו על הסיטואציה באופן שיציג אתכם כאנשים בוגרים, אחראיים ובעלי כישורים המתאימים למשרה הנוכחית.
אל תעשה: אל תישמעו כועסים או אמוציונאליים, ואל תנסו להציג את עצמכם כקורבן של הסיטואציה.

7. כיצד את/ה מתמודד/ת עם מצבי לחץ? תנ/י דוגמה.
עשה: הקפידו להשיב כך שמדבריכם יעלה שאתם מתמודדים היטב עם מצבי לחץ, בפרט אם אתם מתמיינים לתפקיד שהעבודה בו כרוכה בלחץ. הבהירו למעסיק כי אתם מצליחים למלא את המשימות המוטלות עליכם גם בנסיבות לחוצות, ואם הדבר נכון ,אמרו כי לחץ אף מדרבן אתכם. חשבו מראש על דוגמאות רלוונטיות.
אל תעשה: אל תאמרו כי אתם מעדיפים סביבה רגועה, גם אם הדבר נכון, שכן סביר להניח שאם נשאלתם על כך – העבודה אליה אתם מתמיינים כרוכה במידה מסוימת של לחץ.

8. איך הרגשת בדינאמיקה הקבוצתית?
עשה: תארו את תחושותיכם לנוכח הדינאמיקה, והקפידו שמתיאורכם תעלה יכולתכם לנתח נכון מצבים חברתיים, כמו גם העובדה שהקשבתם לדברי האחרים והייתם קשובים להנחיות ולמתרחש בקבוצה. קחו אחריות על החלק שלכם בדינמיקה, והציעו דרכים לייעול הדברים כפי שנעשו. כך למשל, אם לא הצלחתם כקבוצה להגיע להחלטה, אמרו שלהערכתכם הייתם צריכים להתנהל אחרת, לאפשר לכל אחד להציג את טיעוניו, לדרג את האופן בו הטוען הצליח לשכנע, ולבחור בטיעון שקיבל את הציון הגבוה ביותר ,מתוך הבנה שכקבוצה צריך לעתים להתפשר .
אל תעשה: אל תציגו את עצמכם ככאלה שלא שלטו בסיטואציה ,אל תפנו אצבע מאשימה לאדם כזה או אחר ואל תזלזלו בסיטואציה או ביכולתה לאמוד את מידת התאמתכם בתפקיד.

9. אם היית יכול/ה לבחור לעבוד עם אחד המשתתפים בדינמיקה, במי היית בוחר/ת?
עשה: בשאלה כזו ניתן לבחור במשתתף שהראה גמישות, יכולת הקשבה ושיתוף פעולה והסבירו כי אלו האנשים שהייתם מעוניינים לעבוד עמם. לחילופין, ניתן לבחור גם במתמודד בולט, מקורי, יוזם, בפרט אם היה גם נעים בהתנהגותו .הדבר החשוב הוא האופן בו אתם מנמקים את בחירתכם. כך למשל, ודאו שמתשובתכם עולה כי אתם מעוניינים לעבוד בחברת אנשים נעימים, חכמים ומעוררי השראה, כי אתם מעוניינים ללמוד ולצמוח, ומצליחים לשתף פעולה עם טווח רחב של אנשים.
אל תעשה: אל תאמרו כי אין אף אחד שהייתם מצליחים לעבוד עמו, ואל תאמרו שאתם מסתדרים רק עם אנשים הדומים לכם, משום שתשובה כזו תעיד על נוקשות וקושי בהשתלבות בארגון.
10. בקורות החיים שלך מצוין כי... מדוע למעשה לא פנית לעסוק בתחום הזה?
עשה: הסבירו כי לאחר התלבטויות או התנסויות שונות בתחום, הגעתם למסקנה שתמצו את הפוטנציאל הטמון בכם דווקא בתחום אחר, וזאת לאור כישוריכם ויכולותיכם.
אל תעשה: אל תדברו על תנאי שכר או על חוסר נוחות. התמקדו בשיקולים מקצועיים.

11. בקורות החיים שלך מצוין שעבדת ב... מדוע סיימת לעבוד שם?
עשה: הסבירו כי לאחר התלבטויות בחרתם בכיוון מקצועי אחר, ונמקו מדוע בחרתם לעשות כן באופן שידגיש את כישוריכם.
אל תעשה: הימנעו מאזכור של סכסוכים אישיים ואל תאמרו כי לא הצלחתם להתאקלם שם כהלכה. הימנעו מאמירות כמו: "התנכלו לי..", "הדבר לא קרה באשמתי..." וכו.'

מראיינים רבים יתעכבו עם המרואיינים על מעברים – הסיבות למעברים, ההתמודדות איתם ועוד, כדרך להכיר את האדם בזמנים קשים. כדאי להכין את עצמכם לנושא.

12. מה המנהל הקודם שלך היה אומר עליך?
עשה: חשוב לדעת כי מקומות עבודה רבים אכן מתקשרים למעסיקים קודמים ומבררים פרטים על עובדים חדשים, ולכן אמרו את האמת. נסו לחשוב על תכונות חיוביות שלכם שהמעסיק הקודם שלכם היה אומר עליכם כמו מסירות, מוטיבציה גבוהה, חריצות ,מקצועיות ועוד.
אל תעשה: אל תשקרו, אל תרעיפו על עצמכם מחמאות, ואל תנסו להציג חזות מושלמת.

13. כיצד עמיתיך לעבודה היו מתארים אותך?
עשה: שאלה זו נועדה לברר כיצד אתם פועלים בצוות וכיצד אתם חושבים שאתם נתפסים בעיני אחרים. נסו למסור תכונות חיוביות כמו אדיבות, שיתוף פעולה, דרבון, חוש הומור, ושאר תכונות של אדם שהייתם רוצים לעבוד לצדו .
אל תעשה: אל תתרברבו ואל תציגו את עצמכם ככאלה אשר מקדמים את עצמם על חשבון אחרים. אם נתקלתם בעבודתכם בקנאה מצד עמיתיכם, אל תציינו זאת, גם אם הסיפור כרוך בציון הישגים שלכם. תהיה לכם הזדמנות אחרת להזכיר את הישגיכם.

14. שכנע/י אותי מדוע דווקא את/ה מתאימ/ה לתפקיד.
עשה: הדגישו את מידת ההלימה בין תכונותיכם לבין דרישות התפקיד, וציינו כי אתם בעלי מוטיבציה גבוהה למלאו. זכרו – אם אתם לא תגידו מילה טובה על עצמכם – אחרים כן יעידו על עצמם. לא חבל ?
אל תעשה: אל תגידו שאינכם יודעים אילו יתרונות יש לכם על פני אחרים, ואל תמעיטו בערך עצמכם. כדאי לדעת כי מועמדים רבים נבוכים מהשאלה הזו ונמנעים מ"לפאר" את עצמם. המאבחנים אינם מתייחסים לתשובה כאל שחצנות אלא כיכולת לראות את עצמכם נכוחה. ראו את השאלה כהזדמנות ליצור רושם טוב על עצמכם ואל תוותרו עליה מפאת צניעות שאינה במקומה.

15. כיצד את/ה רואה את עצמך מתקדמ/ת בחברה?
עשה: הראו שאפתנות ורצון להקדיש זמן ומשאבים לתפקיד. הביעו רצון להתקדם ככל שניתן.
אל תעשה: אל תשדרו נוקשות או רצון להישאר באזור הנוחות שלכם.

16. איזו סביבת עבודה מתאימה לך?
עשה: התאימו את תשובתכם לסביבת העבודה המוצעת בחברה. כך למשל, אם התפקיד אליו מתמיינים כרוך בעבודת צוות, אמרו כי אתם אוהבים מאוד לעבוד בצוות. אם העבודה כרוכה בשעות עצמאיות רבות, אמרו כי אתם נהנים מעבודה עצמאית ומרגישים כי סביבה כזו מאפשרת לכם להניב תפוקה מקסימאלית.
אל תעשה: אל תציינו סביבת עבודה שאינה תואמת את המשרה אליה אתם מתמיינים. אל תאמרו שאתם נהנים לעבוד לבד אם העבודה נעשית בחדר אותו תחלקו עם אנשים רבים.
וריאציה אחרת של שאלה זו יכולה להיות: "מה חשוב לך במקום עבודה"?. לשאלה כזו יש להשיב כי אתם מחפשים סביבת עבודה מפרה, נעימה, בה תוכלו לבטא את רעיונותיכם ולממש את עצמכם .ציינו כי אתם מחפשים מקום בו תוכלו להשתלב לטווח רחוק ולהתקדם בתחומכם. הימנעו מציון קרבה פיזית של מקום העבודה לביתכם ואל תזכירו הטבות או תנאים סוציאליים יוצאי דופן.

17. האם את/ה חושב/ת שעבודת צוות מתאימה לך?
עשה: אם העבודה אליה אתם מתמיינים מצריכה עבודת צוות )וסביר שאם תישאלו על כך ,התפקיד אכן מצריך עבודה שכזו(, חשוב להשיב בחיוב על שאלה זו, ולהסביר מדוע לדעתכם תשתלבו היטב בעבודת צוות: פרטו על יכולות שיתוף הפעולה שלכם, על יכולת ההקשבה הטובה שלכם ואמרו כי עבודה בקבוצה מפרה אתכם.
אל תעשה: אם, כאמור, מדובר בתפקיד הכולל לפחות בחלקו עבודת צוות, אל תשיבו על שאלה זו בשלילה. אל תאמרו כי אתם יכולים לעבוד בצוות אך מעדיפים לעבוד לבד ואל תספרו על חוויות שליליות שלכם מעבודת צוות.

18. מה מכעיס אותך במקום העבודה?
עשה: התשובה לשאלה זו עשויה להשתנות כתלות באופי התפקיד אליו אתם מתמיינים .תשובה שתמיד תתאים יכולה להיות "עובדים שיקדמו את מטרותיהם האישיות על פני טובת הכלל או טובת הארגון". אם התפקיד אליו אתם מתמיינים מצריך סדר, ארגון ודיוק, תוכלו לציין חוסר סדר והיעדר הגדרת תפקיד ברורה. אם אתם מתמיינים דווקא לתפקיד טיפולי או לכזה המצריך עבודה בתנאי אי-ודאות, אמרו כי אתם מתקשים לעבוד בסביבה שאינה נותנת ביטוי לקשיים ולרגשות האחר. ניתן בהחלט לסייג את דבריכם ולומר שלא מדובר בדברים מכעיסים של ממש, אלא יותר בכאלה שמפריעים לכם.
אל תעשה: הימנעו מהבעת רגשות עוצמתיים כמו "אני ממש שונא ש,"... דבר אשר עלול לגרום לכם להיראות מוצפים וטעונים. אל תציינו דברים שאתם יודעים מראש שאתם עלולים להיתקל בהם בעבודה הנוכחית כמו עובדים לא נחמדים או טעויות אנוש.

19. מה ההישג המקצועי הגדול ביותר שלך?
עשה: הכינו מבעוד מועד הישג או שניים שאתם גאים בהם במיוחד ממקומות עבודה קודמים. ספקו מעט נתוני רקע על אודות הפרויקט בו לקחתם חלק, על תפקידכם בו והסבירו בפירוט כיצד הצלחתם להוביל אותו או להגיע ליעד שהוצב לך.
אל תעשה: אל תצטנעו ואל תמעיטו בערך עצמכם או תרומתכם להישג. דאגו להדגיש את תרומתכם הייחודית.

20. ספר/י על כישלון מקצועי מעברך. מה עשית פחות טוב? מה למדת?
עשה: הכינו מבעוד מועד מקרה בו לא הצלחתם להשיג את היעד שהצבתם לעצמכם ונמקו למראיין בצורה ברורה קוהרנטית כיצד הדברים התפתחו ומדוע, להערכתכם, היעד לא הושג.
אל תעשה: אל תתחמקו מאחריות, אל תתנו תשובות לקוניות ואל תאמרו כי אין מקרה כזה או כי אינכם מצליחים לחשוב על כזה.

21. איפה את/ה רואה את עצמך בעוד 10-5 שנים מהיום?
עשה: בדומה לשאלה העוסקת באפשרויות הקידום בחברה, נסו להציג שאיפות מקצועיות כמו: "בעוד 10 שנים אני מקווה לאייש משרה ניהולית, להוביל צוות עובדים ולקדם את החברה בצורה משמעותית."
אל תעשה: אל תשיבו באופן לקוני או מתחמק. אל תאמרו כי הדבר תלוי באופן בו תרגישו או שקשה לכם לראות מה יהיה בעוד זמן כה רב. הפגינו שאפתנות ורצון להתקדם.

22. מהן ציפיות השכר שלך?
עשה: בדקו מראש מה השכר הממוצע עבור התפקיד אליו אתם מתמיינים. סביר שתמצאו טווח של שכר. נקבו בסכום אשר לדעתכם תואם את ניסיונכם והישגיכם מתוך הטווח המוזכר. לצד זאת ,דאגו להבהיר למעסיק כי אתם מעוניינים מאוד במשרה ופתוחים למשא ומתן במידת הצורך.
אל תעשה: אל תהיו נוקשים. הציגו טווח רלוונטי אך אל תאמרו כי אינכם מעוניינים להתגמש. כמו כן, אל תנקבו בסכום שאינו תואם את יכולותיכם וניסיונכם.

23. מה תעשה/י אם תידרש/י לעבוד שעות נוספות?
עשה: גם אם הדבר עלול להיות בעייתי מבחינתכם, הראו נכונות להשקיע שעות נוספות בעבודה במידת הצורך, שכן הדבר מעיד על מידת המחויבות שלכם לארגון ולמטרותיו.
אל תעשה: בראיון העבודה רצוי שלא להביע התנגדות לעבוד שעות נוספות או לומר שתעדיפו שלא לעבוד שעות נוספות. במקום זאת אמרו שאתם מחשיבים את עצמכם לאנשים התורמים תמיד למאמץ הקבוצתי, ולכן אם יהיה צורך בכך תתגייסו גם אתם ותישארו .

24. מה את/ה נוהג/ת לעשות בשעות הפנאי?
עשה: שאלות מסוג זה נועדו לאפשר למראיין להכיר אתכם טוב יותר .נסו לציין בפניו עיסוקים או תחביבים מעניינים, או כאלה הקשורים בצורה כזו או אחרת למשרה אליה אתם מתמיינים.
אל תעשה: אל תאמרו שאתם נוהגים להתבטל ו"להימרח" מול הטלוויזיה. לחילופין, אל תציינו כי אתם נוהגים להמשיך לעבוד בשעות הפנאי ,שכן הדבר יכול להעיד על ניסיון לרצות את המראיין או על קשיים חברתיים. הקפידו לשמור על חזות מקצועית והציגו את תחומי העניין שלכם באופן שיבהיר למראיין כי אתם אנשים רחבי אופקים.

25. כמה זמן את/ה מחפש/ת עבודה?
עשה: ענו בכנות אך הכינו הסבר לכל תשובה אפשרית .אם הנכם מחפשים עבודה מזה תקופה ארוכה וטרם מצאתם, ספרו למעסיקים שלא רציתם להתפשר על עבודה שלא תאפשר לכם לממש את עצמכם. אם רק התחלתם לחפש – ספרו כי רק כעת התחלתם. אם עבר פרק זמן ארוך מאז שסיימתם את תפקידכם האחרון ועד שהתחלתם לחפש עבודה – היו מוכנים להסביר מדוע: ספרו כי התפקיד הקודם היה אינטנסיבי וחשתם כי אתם זקוקים לרענון. ניתן בהחלט לומר שניצלתם את התקופה שבה לא עבדתם כדי להתגבש ולהחליט מה בדיוק אתם מחפשים ומה הכיוון המקצועי אליו אתם הולכים.
אל תעשה: אל תשקרו. המעסיקים הפוטנציאליים שלכם עשויים להכיר מעסיקים שאליהם העברתם את קורות החיים ואולי אף זומנתם אליהם לראיון. כמו כן, הימנעו מלהציג תירוצים לכך שטרם מצאתם עבודה )"התנכלו לי בראיונות כי אני X" / "מעסיקים לא אוהבים נשים נשואות "/"קשה למצוא עבודה כשאתה גר ב-X"(. קחו בחשבון שאם זומנתם לראיון אתם בעלי פוטנציאל לזכות במשרה, ולכן התירוצים הללו נתפסים כחוסר רצינות וכחוסר אמונה בעצמכם.

26. האם התראיינת גם למקומות עבודה נוספים? לאילו?
עשה: שאלה זו נועדה לבדוק עד כמה אתם בקיאים בתחום ולאילו חברות נוספות אתם מתמיינים. מומלץ לומר כי אתם בודקים אפשרויות נוספות לתפקידים דומים, ודאגו להבהיר כי התפקידים אליהם אתם מתמיינים הנם בעלי מאפיינים דומים, דבר אשר יחזק את התפיסה כי אתם מבינים היטב את מהות התפקיד אליו אתם מתמיינים.
אל תעשה: אל תשקרו. מעסיקים עשויים להכיר עובדים בחברות מתחרות ולגלות כי אתם מתמיינים למקומות נוספים. מנגד, אל תתחילו למנות את כל המקומות אליהם אתם מתמיינים במקביל.

27. ספר/י על עצמך באנגלית
עשה: עבור תפקידים בהם יידרש מכם לדבר באנגלית, לרוב תתבקשו לדבר על עצמכם במשך שתי דקות .התכוננו לכך מראש וספרו על עצמכם: פרטו את שמכם, גילכם, השכלתכם ,ספרו היכן אתם גרים, פרטו על תחום העיסוק שלכם ואמרו מה אתם מחפשים בעבודה החדשה. דברו בביטחון ואם טעיתם חייכו ותקנו את עצמכם.
אל תעשה: אם האנגלית שלכם אינה מצוינת, אל תנסו לדבר בשפה גבוהה או להשתמש במבנים תחביריים מורכבים. דברו בצורה ברורה אשר תעביר את המסר אותו אתם מעוניינים להעביר ואל תאמצו מבטא מזויף.

28. האם יש משהו שהיית רוצה לשאול אותנו?
עשה: בהזדמנות זו כדאי לשאול על אפשרויות קידום, דבר אשר יעיד על מוטיבציה גבוהה ורצון להישאר בחברה זמן רב. מראיינים רבים אוהבים לשמוע שאלות מקוריות ורלוונטיות, לכן תוכלו לשאול על תוכניות עתידיות של החברה או על מוצריה.
אל תעשה: הימנעו מלשאול את המראיין שאלות אישיות ואל תנסו לברר פרטים פיקנטיים או רכילותיים. היצמדו לשאלות מקצועיות באשר לתפקיד ולחברה.

מנוע קורות חיים שנותן לך יתרון על המתחרים! הכי מקצועי ונוח לשימוש.

  • למה ניב רווח מציע את המוצר הזה בחינם?
  • כתיבת קורות חיים בקלות ובמהירות,
  • עיצובים עדינים בצבעים מתאימים,
  • הם היתרון שלך על פני המתחרים!

מנוע קורות חיים שנותן לך יתרון על המתחרים! הכי מקצועי ונוח לשימוש.

ראיון עבודה - כללי

ראיון עבודה - כללי

ראיון עבודה הוא אירוע מלחיץ ואפשר להודות שלפעמים - עבור חלק מאיתנו - הוא נחווה כמעט כ"חורץ גורלות". במרבית המקרים הוא נעשה במתכונת של "אחד על אחד", כלומר רק המראיין ואתם, אולם לעתים תידרשו להשיב במקביל לשאלותיהם של מספר מראיינים, וכדאי להיות מוכנים מראש לכל תרחיש אפשרי. במדריך שלפניכם תמצאו טיפים, כללי "עשה ואל תעשה", סיטואציות נפוצות בראיון עבודה ומידע על ההיבטים הרגשיים הנלווים לריאיון האישי.

מרואיינים בכל התחומים חשים לעיתים היעדר שליטה בסיטואציה של ראיון אישי, בין היתר משום שלא ניתן לחזות באופן מדויק את השאלות או לחוש מבעוד מועד את הדינאמיקה שתהיה עם המראיין/ת. ראיונות עבודה שלא צלחו מלווים, פעמים רבות, בתחושות קשות יותר. נסו להיזכר בחוויה כזו מעברכם: אתם שבים ומנתחים כל מילה שאמר המראיין, כועסים על עצמכם שהשבתם כך ולא אחרת, ובעיקר – חווים את הקושי כמשהו אישי מאוד, ומייחסים את חוסר ההצלחה לחוסר כישרון או יכולת מצדכם. בראיון אישי אנו חשים לעתים כי הקרקע נשמטת מתחת רגלינו. מועמדים רבים מדווחים על כך שהרגישו ש"הותקלו" בשאלה שלא ציפו לה ולא ידעו כיצד להשיב, דבר אשר גרר גמגום או תשובה לקונית ומהוססת. מועמדים אלו חשים לרוב כי הם נושאים באחריות הבלעדית לכישלון וערכם העצמי נפגע.

זכרו שההדרכה המובאת כאן עשויה להתאים לסוגים מסוימים של ראיונות ומראיינים/ות אך לא לכולם. ישנם מראיינים הדוגלים בגישה של ראיון חופשי המתפתח כתלות בנושאי השיחה העולים במהלכו, וישנם כאלה שהולכים לפי תסריט מוכן מראש. הצלחה בראיון תלויה כמובן גם - ויש אומרים שבעיקר - ברמת החיבור שתהיה לכם עם המראיין או המראיינת ובגישתם כלפי התכונות הנדרשות לתפקיד.
הערכה עצמית

הערכה עצמית

מדוע חלקנו חווים את הכישלון באופן קשה כל כך? מדוע דחיות גורמות לנו לחשוב שהמעסיק לא חיבב אותנו כבני אדם? מדוע אנו מתקשים לקבל את העובדה שלעתים דרישות התפקיד אינן עולות בקנה אחד עם יכולותינו וניסיוננו התעסוקתי, ומתקשים להפריד ביננו, כאנשים פרטיים, בעלי רצונות, משאלות, אהבות ודעות, לדמותנו המקצועית? התופעה, כך מסתמן, קשורה מאוד למידת ההערכה העצמית שלנו. נושא ההערכה העצמית, או כפי שרבים מכנים אותו "ביטחון עצמי", קשור גם למשתנים כמו ילדותנו המוקדמת ומערכות יחסים בחיינו. עם זאת, זהו גורם המתאפיין בגמישות מה, ולכן ניתן להעלותו עם קצת אימון ומחשבות בכיוון הנכון.

אנשים בעלי הערכה עצמית גבוהה נוטים לצלוח יותר ראיונות עבודה: הם מכירים בערכם, מצליחים לשווק את עצמם בצורה טובה וייחודית, ואינם חוששים להציב דרישות בהתאם להערכתם את עצמם. יתר על כן, הם נוטים פחות לייסר את עצמם במקרים בהם נכשלו, ויכולתם להתאושש לאחר נפילה כואבת מהירה יותר מזו של אנשים בעלי הערכה עצמית נמוכה יותר. נסו גם אתם לאמץ דרכים אשר יתרמו להעלאת ביטחונכם העצמי: נסו להתמקד בתכונות החיוביות שלכם: אני עובד מסור / אני משתלבת בקלות / אני יצירתי / אני נחושה / אני גמיש ועוד... ולהזכיר אותן לעצמכם שוב ושוב. זה אולי יישמע מוזר, אך לעתים אנו יוצרים לעצמנו את המציאות רק מעצם הציפייה לה והאמונה בקיומה. הקפידו להזכיר לעצמכם את התכונות הללו לעתים קרובות ,ובפרט בבואכם לצאת לעבר ראיון העבודה.

אנשים מחפשים את קרבתם של בעלי הערכה עצמי גבוהה. חשבו על כך – האם לא הייתם רוצים לעבוד לצד אדם נבון, אסטרטיבי, יוזם ובעל יכולות חברתיות גבוהות? היו אתם האדם הזה!
חצי נחמה?

חצי נחמה?

לפני שנדבר על ההכנה לקראת הראיון עצמו, כמה מילות עידוד: אתם לא לבד. התחושות המתוארות כאן משותפות להמוני מרואיינים במגוון תחומים ומשרות, נשים וגברים, צעירים ומבוגרים. חשוב לציין כי החששות מפני ראיון עבודה הם לגיטימיים: ראיון עבודה הוא פעמים רבות הגורם שיכריע אם תתקבלו למשרה בה אתם חושקים. מדובר במפגש בינאישי בו אתם נבחנים לא רק על ה"מה" אלא גם על ה"איך". אתם נדרשים להיות מודעים לכל מילה שיוצאת מפיכם ולכל תנועה שלכם, ואם קריאת שורות אלו גורמת גם לדופק שלכם לעלות, הרי שהנקודה הובהרה – כמעט כל מועמד שנכנס לחדר הראיון שותף לאותן התחושות, כך שלמעשה בבואכם לנסות ולהתקבל למקום עבודה חדש, אינכם מתחרים מול אנשים החסינים בפני פחדים וחרדות, אלא מול אנשים הנמצאים איתכם באותה הסירה.

ללחץ השפעה חיובית על התפקוד שלנו, אך רק כאשר הוא במידה מתונה. לחץ במידה גבוהה מדי פוגם בתפקודנו. ההתרגשות לקראת הראיון לגיטימית ומדרבנת, אך נסו לא לתת לה לשלוט בכם! מצאו דרכים להירגע ושמרו על קור רוח.
קשר בינאישי עם המראיין/ת

קשר בינאישי עם המראיין/ת

כדאי לדעת שאם הראיון יתקיים כחלק מיום המיונים, המראיין יהיה פעמים רבות אדם שכבר נתקלתם בו במהלך היום, למשל, בדינאמיקה הקבוצתית, כך שכדאי לנסות ליצור קשר טוב עם הבוחנים כבר מתחילת היום. מחקרים מצאו שהקשר הבינאישי בין המראיין למרואיין הוא המנבא הטוב ביותר להצלחת המועמד בראיון - כמו גם בתפקיד עצמו. השניות הראשונות ידועות כקריטיות ביצירת הרושם הראשוני, ולכן כדאי להתלבש היטב, ללכת זקוף, ליצור קשר עין נעים וללחוץ יד. לאחר מכן, כדאי להמשיך לנסות לייצר אווירה נעימה של שיתוף פעולה וחברותיות מותאמת לאורך השיחה. המידה בה תתחבבו על המראיין קריטית לסיכוי שלכם לקבל את העבודה שאותה אתם כה רוצים.

בנוסף על האמור, הזכירו לעצמכם לאורך כל הראיון כי גם המראיין הוא בן אדם. ניתן וכדאי להתייחס אליו ולהתחשב בו - למשל, להאט את קצב הדיבור אם המראיין כותב במהלך הראיון. זכרו שעל המראיין מוטלת משימה לא פשוטה – להכיר אדם אחר תוך פרק זמן קצר. עזרו לו להכיר אתכם – נדבו פרטי מידע ייחודיים ומענייניים, צרו אווירה נעימה של "חקירה משותפת", שוחחו באופן פתוח וזורם, אך לא פתוח או חברי מדי.

אנו מאמינים שחלק ניכר מתחושת חוסר השליטה הנלווית לראיון טמון בעובדה שאיננו יודעים בוודאות על מה נישאל. אנו מעבירים את קורות החיים שלנו, מחפשים באתרי האינטרנט מידע על שאלות נפוצות בראיונות עבודה, אך אף פעם איננו יודעים באמת מה יהיה בראיון עצמו. זאת ועוד ,הררי המידע עלולים להציף אותנו ואף להוליך אותנו שולל. כך למשל, במקרים בהם אתם מחפשים תשובה "נכונה" לשאלה: "מה תכונותיך השליליות"? ומוצאים כי תמיד נכון לבחור ב"פרפקציוניזם", ראוי להטיל ספק בנכונות המידע. האם מתקבל על הדעת שתמצאו תשובה אשר תתאים באופן גורף לכלל המועמדים והתפקידים אליהם הם מתמיינים? האם אינכם סבורים שהמעסיקים כבר עייפו מלשמוע שוב ושוב את אותה התשובה?
נשמח שתצטרפו גם אתם לאלפי הלקוחות שבחרו בערכות ההכנה מבית ניב רווח!‬
קליק ונתקשר
הכינו שיעורי בית!

הכינו שיעורי בית!

מעסיקים אוהבים מועמדים אשר יודעים לאן מועדות פניהם, כאלה שרוצים לעבוד בחברה מהסיבות הנכונות, מחפשים עבודה לטווח ארוך, מעוניינים להגשים את עצמם, חשים כי ביכולתם לתרום למקום העבודה וכו(' ולא כגחמה חולפת. מעבר לכך שידע מקדים עשוי לעזור, כפי שנפרט מיד, הוא משדר למעסיקים שאתם רציניים, מתמידים, משקיעים ומלאי מוטיבציה להשתלב בחברה .לכן, אנו ממליצים לכם לחפש מידע על החברה אליה אתם מעוניינים להתקבל, ואם שם המראיין ידוע לכם מראש – נסו למצוא מידע גם עליו. חפשו מידע על תחומי הפעילות של החברה ,על השלוחות השונות, על אפשרויות הקידום וההתפתחות, מצאו את חזון החברה ואת הישגיה לאורך השנים. כל אלה יתנו בידיכם כלים ונושאים לשיחה, בפרט כאשר תישאלו מדוע אתם מעוניינים דווקא בעבודה בחברה הזו. באשר לאדם המראיין אתכם – אנו ממליצים לנסות ולגייס מידע גם על אודותיו. כך למשל, אם המיון נעשה עבור תפקיד מסוים באקדמיה והמראיין הוא חוקר בעל מאמרים רבים, חפשו מידע אשר יאפשר לכם לנהל איתו שיחה קולחת ומקצועית על תחומי המחקר באקדמיה בכלל ועל תחומי המחקר שלו בפרט.

אל תתעצלו להקדיש זמן לחקר מעמיק של החברה והנהלתה. דעו לאן אתם נכנסים וודאו שהמראיין ידע כי בחרתם את המשרה הספציפית הזו באופן מודע ושקול. עם זאת ,אל תדקלמו את כל המידע שברשותכם באופן טכני וללא הקשר. מצאו את הדרך הנכונה לשלב את הידע שצברתם בהתאם לנושאי השיחה שעולים בראיון.

עברו על רשימת השאלות אך התכוננו מנטאלית לתרחישים נוספים. ההמלצה שלנו עבורכם היא להתכונן לשאלות שברשימה המצורפת, אך היו מוכנים לתרחיש בו תישאלו שאלות שטרם נשאלתם בעבר, או כאלה שייראו לכם חסרות כל קשר לתפקיד אליו אתם מתמיינים. זכרו כי לעתים האופן בו אתם משיבים לשאלה חשוב לא פחות ממה שאתם אומרים, ועל כך נפרט בהמשך. לעתים תישאלו על נושאים שלא הייתם מוכנים אליהם. אל תילחצו! חשבו מעט לפני שאתם משיבים, ונסו לענות בצורה ברורה ונעימה.
טיפים לראיון עבודה

טיפים לראיון עבודה

קראו את קורות החיים שלכם לפני הראיון.
תתפלאו כמה שאלות ניתן להפיק רק מהתבוננות עליהם! מראיינים רבים בוחרים לשאול שאלות פתוחות )"ספר לי על התפקיד הקודם שלך ,("ולשבץ שאלות נוספות בהתאם לנושאים העולים מתשובתכם. קחו זאת בחשבון בבואכם להתכונן לשאלות מסוג זה, וזכרו כי כל נושא שתעלו עשוי להוות פתח לשאלות נוספות מצד המראיין.

כשיש "חורים" בקורות החיים, המעסיק עשוי לשאול שאלות כדוגמת:" מה עשית אחרי השירות הצבאי ועד שעבדת ב?...." היו מוכנים לשאלות כאלה והכינו תשובות מבעוד מועד. מעסיקים עשויים לשאול אתכם על תכנים מקצועיים שלמדתם ויש להתכונן לכך. כך למשל ,תוכלו להישאל על שימוש בפונקציה כלשהי בתכנת מחשב, נוסחה נפוצה, שיטת עבודה נהוגה וכו.' התאימו תמיד את תשובותיכם לתפקיד אליו אתם מתמיינים. אל תלמדו את התשובות בעל פה! היעזרו בהצעות "עשה" שבעמודים הקודמים והתאימו אותן אליכם ולתפקיד.

כיצד להתלבש לראיון עבודה?
בוקר הראיון הגיע. עברתם על השאלות הנפוצות, שיננתם לעצמכם את התכונות החיוביות שלכם ,וכעת – להתלבש. בחירת הלבוש עשויה להיראות שולית אך אין לזלזל בחשיבותה .את הבגדים שתלבשו יש לבחור בהתאם לתפקיד אליו אתם מתמיינים. כך למשל, מומלץ שלא להגיע לראיון עבודה עבור תפקיד ניהולי בג'ינס. מאידך, לבוש מהודר מדי עבור תפקיד במסגרתו תלבשו בגדי עבודה או סרבל עלול להיתפס כלא מותאם ומוזר במקצת. כך או כך, הקפידו להתלבש בצורה נעימה וסולידית, רצוי תמיד להגיע עם נעליים סגורות והימנעו מהגעה עם גופיות או בגדים דהויים או קרועים.

רושם ראשוני הוא קריטי ונקבע ב- 8 השניות הראשונות לראיון. גם אם תתפקדו מצוין בראיון עצמו, הופעה שעלולה להיתפס כמזלזלת יכולה לפגום בסיכוייכם להתקבל למשרה הנחשקת.

איך להתנהג בראיון?
יצאתם לדרככם ורגע האמת מתקרב. רשימת עצות אחרונות להתנהלות בזמן הראיון עצמו:
שמרו על קשר עין עם הבוחן. היו בטוחים בעצמכם ודברו בצורה רציפה וברורה. נסו לשדר נינוחות. אל תרעידו את הרגל או תקישו עם אצבעותיכם על השולחן בעצבנות .אל תכססו ציפורניים ונסו להימנע מלשחק עם השיער או עם החולצה. שבו בנינוחות בכיסא )אך לא בצורה מרושלת( ושוחחו עם המראיין בצורה רגועה ונינוחה. אל תנסו להצחיק את המראיין. ניתן לשמור על אווירה נעימה ומחויכת, אך הימנעו מניסיונות מאולצים להצחיקו. היו עקביים: שימו לב שאינכם מוסרים פרטי מידע שסותרים זה את זה. הדבר עלול לפגום באמינותכם.

ה"איך" חשוב לא פחות מה"מה". שימו לב לא רק למילים שאתם אומרים אלא גם לאופן בו אתם אומרים אותן. שמרו על קשר עין, על שפת גוף נינוחה, אל תתלהמו ונסו להימנע מדיבור בקול חזק מדי.

בהצלחה!